SAMOPOVZDIGNJENJE ROCK GLASBE
Glasba, hm, o njej bi se dalo napisati romane; le zakaj jo
človeštvo sploh potrebuje? Celotno filozofijo lahko po mojem mnenju skrčimo na
dve osnovni komponenti: na željo po zabavi (s pomočjo katere za kratek čas
pozabimo na našo totalno življenjsko brezciljnost) ter katarzi (s pomočjo
katere uvidimo lepoto v taisti življenjski brezciljnosti). Od praljudi naprej
so se razvijale oblike glasbe, ki so obema potrebama dodajale ritmično
razsežnost, ki je všečno spominjala na čutim centrom prijazno dinamiko koitusa,
opiljeno z vedno novimi mantrami in psihološkimi prvinami. S tem magičnim
pripravkom precej preprostega recepta se je dalo na veliko manipulirati z
množico in predvsem njenimi čustvi. V današnjem svetu, kjer so »vse najlepše
pesmi že napisane« in vsi najlepši žanri že iznajdeni, še kar vlada srce
parajoče rivalstvo med »glavnim tokom« in »podzemljem«, generalizirano popom in
rockom – poslušalci prvega naj bi bili po splošnem prepričanju skrajno
simplistični, v-tla-zazrti nerazmišljujoči površinski kapitalisti, poslušalci slednjega
pa vsi ostali, torej pametni, nepotrošniški uporniki, ki protestno spijo v istih
tevicah že deset let in so praktično inkarnacija Nietzscheja. Zakaj? Zakaj
lahko na podlagi glasbe delimo ljudi na večvredne in manjvredne? Prvih,
mainstreamovcev, naj bi bilo (ok, že po imenu sodeč) veliko več, med tem ko naj
bi bile vse temačne alternativne duše predstavniki nekakšne nepriznane
intelektualne elite. Zakaj? Zakaj je
rock več vreden kot pop?
Če primerjamo sami zgradbi obeh žanrov, sta si v splošnem
zelo podobni; za razliko od indieja (progresivni pop) in pa kakšnih Pink
Floydov (progresivni rock) ne strmita k katarzi ali nadgrajevanju v smislu
ustvarjanja kompleksnejših in kompleksnejših projektov, katere bi navdihovali
različni vplivi. Pop in rock nista ustvarjena za razvijanje; rada imata tiste
svoje 4 akorde ter refren pred eno minuto komada. Rada postavljata seksistične,
čustveno-obarvane trditve brez samorefleksije. Rada imata energetsko nabite komade,
še več kot to; celo besedila so si
neverjetno podobna tako po tematiki kot tudi po načinu razmišljanja; veliko
opevanja ljubavi/baby/darling, včasih tudi alkohola, slabih razmerij, zabave,
skaknja naokoli, norih noči, cigarette buttsov, prijateljev, itd. Tudi stopnja evolviranosti
besednjaka ni pri rocku nič kaj višja kot pri popu; veliko rim na »do, you«, »me,
we« ter presneto malo vplivov budizma in halucinogenih drog kot pri recimo prej
omenjenima indieju in prorocku.
Tako pop kot tudi rock torej ne spadata v uvodno omenjeno
drugo, katarzično skupino glasbe - oba sta preprosta žanra za zabavno; s parimi
ljubavnimi baladicami tu in tam seveda želita svojim ovčicam nuditi vsaj
esencialno mero duhovnega očiščenja, a njuna prednostna naloga ostaja pripraviti
ljudi k plesu (pri rockerjih »ples« ni ravno primeren izraz, gre bolj za srdito
udarjanje s pestmi v zrak in opletanje z glavo); ob popu ljudje plešejo zaradi pocukranih
napevov, ob rocku zaradi všečnega »surovega žaganja«. Od posameznika je odvisno,
kateri način sprostitve mu bolj odgovarja (spet ta predestinirana odvisnost lastnih
preferenc od vzgoje, travm in genetike)
in po tej logiki se ljudje dejansko lahko razdelimo na »leve in desne«, torej
rockerje in tiste skomercializirane, ampak res ne moremo reči, da je eden kaj
dosti boljši od drugega. Še več, pop naj bi bil bolj kreativen in nagnjen k napredku
skupaj z družbo, katero vestno predstavlja (ali nazadovanju, kakorkoli že
pojmujete Davida Guetto in njegovo mešalko), rock pa naj bi kar stagniral pri istih
bobnih, bas kitari, ritem kitari ter zakajenemu glasu pevca v črni majici
dokler ga ne zadane kap.
In zakaj je rock sploh priznan kot nekaj več? Eden od bolj
banalnih argumentov je, da je jezen, močnejši. Ker je trši od naših mehkih,
univerzalnih, madonninih štiklcov. Pa vendar rock ni zares jezen, temveč
kvečjemu konformističen; kot že rečeno so
njegova besedila vse prej kot uporniška, vse prej kot razmišljujoča in v
svojem poskusu revolta rada trčijo ob kakšno povsem spregledano zanko ironije
(Bon Jovijev zanesen poziv »We weren't
born to follow! Come on and get up on your knees!«). Rock je po stopnji
pretenciozne hipokrizije podoben kvaziintelektualcem, ki le citirajo druge.
Pank je recimo legitimno jezno zveneč, kajti z besedilom o ozkoglednosti Bible
belta svoj družbeni gnev ter obup nad lastno nemočjo potrdi; pank le ni kot
rock, ki se samo dela jeznega, a v samem bistvu izkazuje očaranost nad neko
nasmejano dečvo in njenimi fizičnimi atributi.
Rocku
zaradi konstantnih liričnih primerjav s pankom kdaj pa kdaj postane res nerodno
ter poskuša skriti lastno ozkoglednost. Posledično se občasno loti petja o
socialnih zdrahah, ki pa so generalno le jamranja o tem, da njim samim
primanjkuje toplega obroka, cigaret in piva. Vse drugo opevanje sirot v Afriki
je bolj kot ne U2-jevska izjema; pa sploh ne generaliziram, kajti če bi se
motila, bi se rocku preprosto reklo pank, pa se mu ne. Še pop je bolj iskren od
njega; ve, da ga nihče zares umetniško in družbenokritično ne ceni in to je
čisto okej, ker je sprejel svoje mesto na zemlji. Ne kriči na svoje poslušalce,
ker po tem nima nikakršne potrebe. Ves čas je prikupen, sladek ter obč brez
kriz identitete. Pop ima sam sebe zares rad.
Rock torej raje ostaja pri samozanikanju, kar se vidno
implicira tudi na prepričanje družbe; dober primer tega je recimo Plavi
Orkestar; če greš na koncert Lepe Brene, vsi mislijo, da se ti je zmešalo,
medtem ko so Saša Lošić in druščina tista prava
glasba, resen bend brez botoksa, ki je dal albumu naslov »Smrt fašizmu!«
(čeprav so v vsebini samega ploščka le prepotentne pesmi o lepih deklicah) ter
je leta dolgo ustvarjal trdo, kompleksno diskografijo. V resnici je slednji že
samo objektivno gledano bolj skomercializiran, saj se njihovi trije stihi v
povsem nespremenjeni obliki nadaljujejo čez cel komad (samo ena kitica z eno
rimo in en refren z eno rimo, ki se skozi pesem izmenjujeta – to je njihovo
geslo, brez heca, poslušajte katerikoli komad), kar pomeni, da lahko vsak
Slovenec s pol litra cvička v riti že po tretjini pesmi pritegne zraven povsem
neznanega komada, kot da bi ga poznal od rojstva. Če gojiš držo resnega
družbenokritičnega, antifa benda s
sivimi baretkami in jazz kitaro, potem bi te moralo biti res sram, če sta tvoja
največja hita nesrečno zaljubljeni ter posledično okajeni »Bolje biti pijan
nego star« ter samo okajeni »Mi smo pijane budale«; Lepa Brena ima vsaj par
antikapitalističnih komadov (»Čik pogodi«, »Mile voli disko«) ter priznava, da
je skomercializirana, vendar ne toliko, da bi njeni komadi vsebovali le dve
rimi (hmm, le zakaj ima »alternativni« Plavi Orkestar dandanašnji več
oboževalcev kot ona?); in prav to je problem samovpovzdigovanja rocka, ki tako
zmoti – ta nevzdržna, neopažena, vsesplošna hipokrizija ter povsem neutemeljeno
prepričanje o lastni superiornosti.
Nedavno sem bila tudi na koncertu Majk in Partibrejkersov v
Cvetličarni – fantje so tipični rockerji bivše juge, visoko cenjeni med
glasbenimi kritiki, pa vendar nisem sama opazila nobenih presežkov na njihovem
nastopu; kitarist ni niti enkrat resno zašvical ter je le zdolgočaseno premikal
roko iz C dura na A mol, pevec pa se ni niti za ped odmaknil od svojega
restriktivnega koda, dodatno obogatenega z mnogimi sočnimi kletvicami in kljub
vidni ekstazi vseh rokerjev v dvorani nisem niti opazila prehodov med komadi.
No, saj ne rečem, ljudje so uživali, pa vendar se niso v ničemer razlikovali od
večera v tipičnem diskaču – pili so alkohol, flirtali z nasprotnim spolom,
uživali v preprosti metrumski sestavi glasbe ter si prižigali cigarete zakonu
navkljub. Prav nobenega indica nisem našla, zakaj bi bil njihov večer ter oni
sami večvredni. In prav tu leži problem, kajti vedli so se, kot da so
superiorni; čeprav naj bi bili vsi prisotni na rock koncertu leta (tudi Franci
Kek, recimo) res odprti in »boljši« od drugih delov družbe, so se izkazali za
nestrpne in subkulturno veliko bolj omejene od marsikaterih ljubiteljev
ansambla Atomik Harmonik – par najbolj gorečih rockerjev sem po koncertu povprašala,
zakaj je rock boljši od popa, a so že po pogledih sodeč so vsi intervjujanci svojih
gojzarjih ter ledrjaknah v meni najbrž videli heretičarko, nevernico, glupnico v
roza puloverju, ki ne razume, kaj »prava« glasba zares je. Ne trdim, da vem; a poskušam
razumeti, čeprav vedno znova ugotavljam, da mi nihče ni pripravljen
argumentirano obrazložiti svojega prepričanja. Vse skupaj res spominja na
vpraševanje verskih stališč posameznika, kjer namesto filozofske debate
večinoma treščiš ob hudo užaljenost in defenzivno pozo. Kadarkoli koga
povprašam, zakaj je rock boljši od popa, naletim na jezno ponavljanje aksiomov
tipa »ker je pač boljši!«. Pač je.
Problem se seveda nahaja v tem, da je umetnost dandanašnji
tretirana kot povsem nedotakljiva in najabstraktnejša družboslovna veda (čeprav
se jo dejansko da zelo dobro secirati in razložiti z vidika matematike, biologije,
psihologije, inovativnosti), kar je v današnji (povsem paranoični) politični,
verski ter v zadnjem času tudi umetniški korektnosti povzročilo, da se ne
vprašuje tovrstnih preferenc posameznika. S takšnim odnosom do vseh naštetih področjih
družba ne le strmi k stagnaciji, temveč kar k popolnemu nazadovanju; kaj se je
zgodilo z zagovarjanjem lastnega mnenja,
razmišljujočega odnosa do lastnih vzgibov, retoriko in introspekcijo? Našteto namreč
niso mehanizmi, ki bi vodili k tretji svetovni vojni in konstantni tenziji med
družbenimi skupinami, ampak so dejansko vzvodi, ki omogočajo napredek, kar nam
zelo jasno pokaže kakšna, hm, antična Grčija. Ampak smo, kjer smo. In seveda, v
takšnem svetu še pri tistih treh neargumentiranih javnih političnih/verskih/umetniških
debatah letno zmagajo najbolj glasni in najbolj napadalni - osebno ne poznam
nobenega rockerja, ki ne bi imel vsake pol ure potrebe po tem, da zagruli znani
vzklik »pop je navadno sranje«; iz kje izvira ta nenehna potreba po samopotrditvi,
če ne iz tistega starega človeškega, črvivo skeptičnega, a vendar globoko
podzavestnega zavedanja, da »ta vera morda le ni tista prava«; da ta izbira ni
nič boljša od drugih, nič bolj overjena, nič bolj plemenita. V takšnem primeru
je z dogmami o lastni superiornosti prežeta nestrpnost nemara res pravi korak k
zadovoljnemu življenju ter samouresničitvi skupaj s svojo čredo. Če nadereš celotno družbo ter se postaviš
nadnjo, te zna celo ubogati ter predvsem – nikoli več vpraševati. Zveni kar malce
preveč znano.
Ni komentarjev:
Objavite komentar