Zakaj koncept mainstream
punka ni uspel
Mainstream punk, si boste
rekli? Seveda, v šestdesetih so bili konec koncev tudi Clashi glavi tok – ker
so bili tako radikalno carski, tako sveži, in so v mladih, izgubljenih
najstnikih v povojnem svetu ter hladni vojni prebujali smisel. Clashi so bili
glavni na sceni, se pravi res totalen mainstream; ker še ni prišlo do
globalizacije, do hitrega zadovoljevanja potreb, ker si za catchy komad lahko
uporabil več kot 4 akorde in ker je bil svetovni attention span daljši od 7
sekund. Clashe so pač poslušali vsi. Njihova glasba je bila carska; popularna, za
katero se je v tistih časih zahtevalo predvsem, da je bila sveža in »groovy«.
Peli so sicer o kompleksnih, alegoričnih rečeh; njihova besedila so bila
(predvsem po zaslugi pokojnega Joea Strummerja) naravnost genijalna in so
skrivala v sebi tisoč in en pomen ter tisoč in eno referenco, denimo na špansko
državljansko vojno, neoliberalizem, ropanje bank, zgodnje začetke globalizacije
in represivno, avtoritativno policijsko vedenje v Brixtonu. Ko so izdali Rock
the Casbah, ni nihče niti približno vedel, kaj naj si misli; komad je bil
blazno plesen, vendar preprosto čuden in nihče ni povsem vedel, o čem sploh
govori; vseboval tako arabske kot judovske besede, ki so se prepletale v
refrenu »SHAREEF DON'T LIKE IT«, v videu pa so pred naftno črpalko trije napol
razgaljeni suhci skakali ob vznemirjenem pasavcu ter bežečem šejku v
kabrioletu. Bili so resnično revolucionarni, celo toliko, da so s vsakim komadom
spreminjali mladostni žargon; v urbanem slovarju še danes fraza »rock the
casbah« pomeni »neuboganje ukazov oz. delanje po lastnem prepričanju in občutku
za prav, četudi je prepovedano«. Clashi so si torej lahko privoščili tovrstno
ekscentričnost, ker so bili preprosto genijalni.
Dandanes pa je punk že
tako mrtev, da ga še najbolj prepoznamo po geslu »punk's not dead!«. Clashi so
dandanes totalno alternativni; med mladimi vsaj, starejši se jih večinoma
seveda nostalgično spominjajo. Vendar je za kratek trenutek v moderni zgodovini
enaindvajsetega stoletja en album prodrl na evropsko in ameriško sceno ter
izstrelil prav tako tri suhe, nezdrave, pobarvane in v črno oblečene mladce med
zvezde. Imeli so se za pankerje, preklinjali so kot pankerji, s penisi so
mahali na koncertih in si redko umivali lase. Publika jih je ljubila. Kako to,
boste porekli; v tistem času so bile pa ja na vzponu r'n'b deklice s čvrstimi
trebušnimi mišicami, kakršni sta Beyonce in Shakira. Kako so ljudje lahko zopet
padli na pank?
Green day so na sceno
stopili medtem ko je bil Bush mlajši guverner Teksasa, njihov najbolj
vseprepoznaven uspeh pa je vzcvetel šele leta 2004, ko je bil Georgie boy že
globoko v Iraških vojnah ter strašenju ameriške populacije. Ignorantska,
apatična splošna javnost ZDA se je v tistem času začela prebujati; prej je bila
kritika politike in označevanje njenih akterjev naloga, hm, kakšnih
veledoktoriranih političnih antropologov, kakšnega Noama Chomskega torej. Bush
pa je vse naredil tako preprosto; s tem, ko ni razlikoval med »United States«
in »United Nations«, je še povprečen Američan dojel, da se lahko napram W-ju
počuti superiornega. Problem je bil seveda v tem, da je bil Bush takrat superioren; ker je bil na
oblasti, ker je lomastil po socialnih pravicah, ker je začenjal vojne, širil
strah pred terorizmom, rihtal službe prijateljem in zraven dajal še butaste
izjave. Sovraštvo do Busha je kaj kmalu postalo pravi nacionalni šport; po
javnomnenjskih anketah ga je podpirala le še četrtina volilnih upravičencev.
Zato je vsak vsaj delno urbani in liberalni Američan kmalu postal prav zares
jezen, ne le amuziran s strani predsednikovih besednih lapsusov.
In naenkrat, bum, Green
day, bend, ki se ima za prave pravcate pankerje, ki si barva lase, se oblači
isto ter po formaciji blazno spominja na stare dobre Clashe in razkazuje svoje
penise med koncerti, izda nov album. Naslov: Ameriški idiot. Eno leto po
začetku napada na Irak. Pesmi so bile, iskreno rečeno, kljub njihovi manistreamovstvosti kar
decentne. Decentne v mainstream smislu
seveda; aranžmaji so bili »overproduced«, refreni so se začeli pred iztekom
prve minute komade (kar je značilno za moderni pop!), peli so o odtujeni družbi
in o ničemer konkretnem, zato se je lahko to apliciralo na vse probleme in vse ljudi.
Saj veste, tako kot Katy Perry danes poje o tem, da jo bomo že slišali rjoveti.
Šlo je za povprečen ameriški self-empowering album, album, ki je opogumljal
ljudi, naj ne razmišljajo, temveč naj mislijo nase in rinejo naprej. Tako
decentne, da so bile vsem naenkrat všeč. Pank je oživel! Hura! Konec družbene
apatije, premagajmo Busha! Medtem ko je Bille Joe kričal v mikrofon »NOW SING
ALONG TO THE AGE OF PARANOIA!«, so postajali velepopularni. Seveda, narod je bil v krizi; finančni in
moralni. In končno so tudi oni dobili super pank bend.
Vseeno, Green dayeva
popularnost do danes ni preživela; navadno na sceni je tako, da se zvezdniki
istega žanra izpodrivajo, s tem je čisto vse okej, to je povsem evolucijsko.
Ampak če dobro pomislimo, ni njihovega manistream pankovskega eksperimenta 21. stoletja
nihče nadomestil. Kako to? Kam je šla njihova publika? Nazaj k Shakiri? Očitno
res. V ZDA namreč še vedno nastajajo in delujejo genijalni new punk bendi,
denimo NOFX, vendar jim popularnost po padcu Green daya ni narasla - kot da bi
imeli že od začetka drugo ciljno publiko.
Green day je na svoje
albume zbasal tudi veliko ljubavnih pesmi in se predvsem spodletelo loteval
kompleksnih alegorij; še več, fantje jih sploh niso želeli, niti ne znali
uporabljati; direktno so jokali, da so puške slabe in naj jih nehamo
uporabljati. Metoda » tell, don't show« je ena izmed najbolj ameriških stvari
na tem planetu in kaže jasno nerazumevanje kritične umetnosti ter panka v sami
osnovi. Kar je razlikovalo Clash ter mnoge druge pank carje od Billieja Joela
in druščine, je ravno dejstvo, da se prvi ne derejo tovrstnih očitnosti. In
ravno te očitnosti so tisto, kar spravlja Green day v položaj komercialnega,
mainstream benda, ki po padcu Busheve vlade zaradi vsesplošnega zadovoljstva in
povračilne ljudske apatije ni več mogel uspeti. Njihovo občinstvo je bilo pač
družbeno angažirano šele ob krizi, ki se je dotikala njih zelozelo osebno. To
je tisto, kar je delalo mainstream pankovske poslušalce sebične. In prav to je
tista apatija, iz katere so znali prav Clashi izvleči mlade po vsem svetu;
tista apatija, v kateri mladi ostajajo dandanes.
Ojojoj. Saj mi je všeč, da obstajajo blogi, ki se spomnejo tudi 'starejše' muzike, but get your facts straight!
OdgovoriIzbrišiAvtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbrišiAvtor je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbriši